Hvorfor må man alltid forklare seg?

I dag så handler det rett å slett om min egen egoisme har jeg hørt, eller kanskje om min mangel på “oppdragelse” som noen også kanskje vil si. Jeg har nemlig fått for meg at jeg har noe å si, så bør jeg nok sikkert holde munn for ellers får jeg så mange kommentarer, Vel så smart er ikke jeg og når jeg først har noe å si så synes jeg at jeg må få lov til det.
img_9042

Hvorfor er det sånn at man alltid må forklare seg til sine medmennesker når man tar valg i livet sitt som bare angår en selv? For eksempel hvis man vil gå isteden for å kjøre, hvis man ikke trener så må du forklare det til de som trener, hvis man trener må man forklare hvorfor man er så opptatt av det til de som ikke er det, hvis man tar kosttilskudd må man snakke om det, hvis man spiser noe så har folk også en mening om det selv om du ikke ber om den.

Jeg bare lurer, for det er ikke alltid at man har så lyst til å forklare hvorfor.

Jeg har nesten vent meg til nå at folk reagerer voldsomt når jeg forteller at jeg ikke liker brus. HÆ ??? liker du ikke brus? for en raring.. ja det skjønner jeg, at jeg er litt av en raring 😉 men det tåler jeg, for jeg ER jo en raring. Og det tåler jeg å snakke om fordi et glass brus gjør meg ingenting.

Men noen ganger så får jeg sånne rare blikk når jeg velger å ikke takke ja til en bolle eller et kakestykke på bursdager. Og ikke sånne rare blikk bare men så observerer jeg at noen ser på hverandre og dømmer meg for det, for du vet godt når du blir dømt. Vel så jeg har spist kaker å boller på bursdager for å slippe samtalen om slanking, diett osv, selv om jeg egentlig ikke liker kaker så godt.
Et kakestykke skader vel ingen.. Yvonne det handler rett å slett om mengde vet du, å variere kostholdet er viktig. hmmm… ja jeg vet det. Du må nå spise nå da, kos deg. Det er lov å kose seg vettu. 
KOSE MEG? vel hør her: I mange år har jeg slitt uavbrutt med sterke magesmerter som resultat av det jeg har puttet inn i gapet.
Jeg har vært på test etter test, jeg har prøvd glutenfritt i opptil 6mnd, jeg har spist vegetar, uten melk(laktose) prøvd krydder, prøvd uten korn, uten kokt, stekt osv osv
Ingen hell, det er ingen som i mitt 38år lange liv som har klart å finne ut hva det er jeg reagerer på. Ja så kanskje jeg er en sånn hypokonder da..( hadde sikkert stemt det om jeg bare hadde likt å få oppmerksomheten rundt det) Nå sammen med en fantastisk PT på min arbeidsplass har jeg funnet et kosthold som faktisk hjelper og styrer meg unna alle magesmertene.
Spiser jeg det kakestykket som du mener at jeg må gjøre så kommer jeg i kveld til å ligge i fosterstilling på baderomsgulvet mitt med smerter i magen, kanskje kaster jeg opp til og med. Kanskje ender det med at jeg havner til legen eller enda verre jeg blir lagt inn på sykehuset igjen der de kjører alle mulige tester og finner ut at de ikke finner ut av det.
Så kan du igjen fortelle meg hvor lite et kakestykke betyr for meg?
Jeg er ikke så glad i å forklare hvorfor fordi da blir det igjen jeg som står i fokus og man må snakke om hvorfor og hvordan osv.
Jeg forstår at dere bare vil hjelpe meg men jeg har hørt ALT før. Som om hva det kan være, hvorfor det er sånn og hva andre ting det kan være. Jeg blir spurt om jeg har vært til legen og hva som skjer videre.

Nå har jeg endelig for første gang i mitt liv blitt hørt, en av PT ene på min arbeidsplass har gitt meg et program som jeg nå slavisk følger, det er helt magisk. For første gang i mitt voksne liv så har jeg ikke vondt i magen. Å det er så ekstremt spesielt å befriende. Jeg føler meg så lett å glad.
Jeg får ofte spm om jeg går på diett? vel på en måte så er det det jeg gjør, men jeg liker ikke ordet diett lenger, det har fått en så negativ betydning.
Ordet diett betyr faktisk= det du spiser ila dagen. Så da er vi vel alle sammen på diett da 😀

Jeg skriver dette fordi jeg tenker at nå er det på tide å la folk få lov til å ta sine egne valg.
Kanskje fordi om noen ikke tar det glasset med alkohol så er det greit. Eller kanskje de ikke har lyst på kake, brus eller smørdampede poteter så får de lov å slippe uten at man skal ha en forklaring på hvorfor.
Har du sagt værsågod og de sier nei takk og de ikke forsyner seg så er det vel en grunn for det tror du ikke?
Og sier de ikke noe selv så er det kanskje fordi de ikke ønsker å dele akkurat det.

Sånn da fikk Yvonne blåst ut på søndagen sin 😀

Sånn da skal jeg kaste i meg no mat 😛

ha en fin kveld 😉

 

 

 

Leave a Reply

