Skal jeg slette sosiale medier???

2017 ! tenkt at vi har kommet oss helt hit, nei jeg mener ta deg et steg tilbake og lukk øynene og pust.- 2017 –

Og mye har skjedd, iallefall i mitt liv opp igjennom årene. Jeg har født 3 barn, vært på søken etter det perfekte livet, funnet det, kastet det bort, funnet det på nytt og kastet det bort igjen og funnet det igjen…Ja du vet åssen regla går.
På veien har det skjedd under, mirakler og tragiske hendelser. Hele veien har verden gått videre helt uten hensyn til meg og mitt liv.

Når jeg vokste opp måtte jeg kle på meg selv, finne på noe selv om jeg kjedet meg, skulle jeg være med på idrett eller korps måtte jeg gå eller komme meg dit selv, bare glem å bli kjørt. Jeg måtte selv gå ut og leke, helt selv og om jeg skulle finne noen å leke med måtte jeg selv ha på meg klær avtale tidspunkt jeg skulle komme hjem og ja jeg hadde klokke og den kunne jeg før jeg begynte på skolen for jeg måtte jo lære meg når jeg skulle hjem. Jeg måtte manne meg opp å ringe på døra til de i nabolaget å spørre om de ville være med ut. Ja og passet det ikke måtte jeg bare gå igjen. Vi fikk lus, alle sammen og det var nå greit, det var jo bare å vaske seg med lusesjampo også fikk vi litt kos foran tv,n med lusekammen . No harm.

DSCF8391

Vel tiden har forandret seg, nå svever disse barna som før var sosiale med familien på lørdagskvelder, de barna som ringte på dører med hodet fullt av lus ja de svever rundt i lufta med luftballonger på både ben og armer, ingen er sosiale lenger, ingen faller lenger og slår seg og klatre i trær det er jo iallefall et dødsønske. Nå må lekeplassene ha spesialsand til flere tusen kr, ja for sanda som er naturlig i jorda vår er farlig. (ikke at jeg tror verken hunder, katter eller småbarn bryr seg katta om man tisser i hundretusensand eller grusen fra elva)er man så uheldig at man spiser litt grus så må man nesten dra til legen eller iallefall ringe.
Vi hadde telefon men den satt fast i veggen, nede i kjelleren på et bord og der måte vi sitte når vi skulle snakke med noen, og om vi spiste middag og telefonen ringte så skulle vi spise ferdig middagen og ikke gå fra bordet. I helgene var det rett og slett ikke greit om noen ringte etter kl åtte på en fredagskveld for da var det familietid og da ble de voksne irritert fordi telefonen forstyrret så kanskje de til og med trekte ut kontakten så vi fikk spille kort eller brettspill sammen og på lørdagen ja da var det rett og slett pelle parafins bøljeband, å ikke minst “lørdan”. Vi hadde da ikke tid til å snakke med noen andre, var hellig den tia der….

6359460640532894011363469655_22849134-Family-looking-at-their-smartphones-at-the-dinner-table-Stock-Photo

Å så er det denne saken som jeg bruker nå, denne dingsen som jeg ikke kjente til i det heletatt når jeg var liten. Den var en dings som jeg synes så tøff ut, en dings som jeg så Sandra Bullok brukte i en film fra fremtiden når jeg var lita. Den brukes flittig i alle verdens sammenhenger nå, både i jobb, i fritid og til og med på do.
Ja nå sitter vi på lørdagskvelden med hver vår device og ser på andre mennesker…..SERIØST hvor dumme er vi egentlig???

12nh35

Ja det har blitt både datamaskin med allskens herligheter og telefoner og smartklokker med facbook, snap, instagram,tinder, linked in, pinterest, musicly, lively, ja gud vet hva mer som jeg ikke er klar over.
Og det å leve i en verden som er så liten kan by på både problemer og fordeler tenker jeg.

Men jeg er jo ikke avhengig i det heletatt jeg så det spiller ingen rolle…..Ehhh, vel…
For min del så er det et meget stort problem, et energisuge fra en helt annen dimensjon. Jeg opplever til tider at jeg blir helt utmatta av dette konstante behovet for å se hva andre mennesker gjør, hva de spiser og hvordan de ser ut.
Jeg blir irritert på de gode menneskene rundt meg som jeg er så glad i og til tider til og med nervøs.
Jeg er rett og slett ikke meg pga disse behovene som har blitt skapt.
I lang tid har jeg vurdert å slette både snap, instagram og facebook. Men det er så ekstremt vanskelig, alt er jo på facebook, til og med jobben er jo der.
Ja jeg er flink til å finne på unnskyldninger for hvorfor jeg skal beholde disse mediene. Jeg som er en så sosial person er jo nesten redd for at jeg ikke lenger skal ha kontakt med omverden vettu.
Men så må jeg bare ta et steg tilbake jeg også eller tre…..

Hva er det aller værste som kan skje om jeg dropper alle disse sosiale mediene?
Kanskje jeg blir litt mer sosial, kanskje hjernen brukes litt mer, og jeg kan få tilbake litt av min kreative side?

Jeg virkelig bare spør, kommer jeg til å miste jobben min? nei heller tvilsomt, kommer jeg til å dø om jeg sletter disse for en stund???

Leave a Reply

