<<Yes, flexibility of body and physical perfection for Yogasana is important. However more important is the state of your mind, Meditative mind. Your flexibility might be excellent but if your mind is not attentive, you are merely doing some physical exercise, not Yoga.>>                 B.K.S Iyengar.

img_8675

Ofte i Yin timene mine så jobber jeg med sinnet. Vi har alle behov for å utrykke alle de flotte følelsene som som kommer og går. Men av og til så kan det hende at vi får “overload” av noen av disse følelsene og da kan det være greit med et verktøy som kan hjelpe oss å kontrollere disse.
Og hva er vel bedre enn et verktøy som du selv har tilgjengelig alltid. Nemlig pusten din.
Alle har vi vel lært en eller annen gang at du må telle til 10 når du blir sint eller puste dypt når tårene kommer… Vel, det er ikke så dumt det faktisk, det er nemlig ganske så smart. I hverdagen så møter vi alle utfordringer som vi trenger å takle og en “høyrevenstre” funker kanskje ikke alltid så da kan det være greit å minne seg selv på å puste.
Men når jeg nå først er inn på følelsene våre så synes jeg det er viktig å påpeke at det er viktig å utrykke følelser. I mitt yogarom er følelser alltid velkommen, enten de er gode, glade, triste eller frustrerte og sinte.
img_8702
Jeg husker jeg engang ble fortalt at jeg måtte ikke fortelle studentene mine at det var lov å naturlig og føle seg glad eller trist i timen min fordi det var ikke lurt å minne dem på at de kunne føle akkurat det…

Vel, jeg er absolutt helt uenig. Det å få kontakt med seg selv og sine følelser er akkurat noe av det jeg vil oppnå i noen av mine timer. Og det er også helt naturlig.
Vi kjemper oss sterke og jobber hardt hver eneste dag med å opprettholde et ytre, med å passe inn i hverdagen, finne glede i det vi driver med og rett og slett leve. Hverdagen er tøff og ikke minst noen ganger slitsom selv om det også samtidig er helt himmelsk å leve.
Alle disse følelsene er det så viktig å få ut på et vis så hvorfor ikke føle det mens du slipper maska, er akkurat bare deg og gir deg helt hen i en deilig yogapraksis med akkurat den rette asana(øvelse) og akkurat den perfekte pusten som fyller de vakre lungene dine med frisk ny oksygen fyllt av deilig energi fra alle du praktiserer med.

<<Yoga is the practice of tolerating the consequences of being yourself>> The Bhagavad Gita

Ha en strålende fin lørdag

-lots of love-

Yvonne

Leave a Reply

