Julens syke utfordringer…og mine tips

Så har julefreden senket seg over oss, det meste av gaver er vel åpnet og man begynner å forberede seg på hverdagen og et nytt år.

Før jul så er det ganske vanlig å bli syk, iallefall har jeg blitt fortalt det. Jeg har faktisk aldri vært syk i jula før i år. Altså 2016 skulle bli året der feberen satte inn, hosten lyder værre enn en bulldog som er sint og jeg venter bare på det aller første ribbenet som knekker.

Når man er sånn syk og ikke klarer å gjøre noe er det likevel lurt å gjøre noe ellers sovner jo hver eneste muskel i kroppen og etter en dag bare så begynner det å verke i hver eneste kroppsdel. Nakken stivner og luftveiene blir blokkert fordi vi er alt for dårlige til å skifte stilling og lar kroppen kollapse. Misforstå meg rett for jeg synes og det er viktig å la kroppen få lov å hvile og få tid til å heale men for å unngå så mye ekstrajobb når man har bekjempet bakteriene er det nok lurt å smøre maskineriet litt underveis også.
Her er noen tips fra meg til deg som iallefall har hjulpet meg godt på vei i healingen.

For lungene:

nadi shodana :
Dette er en helt spesiell pusteteknikk som virkelig åpner begge nesebor. Den har også en avslappende effekt på nervesystemet, noe som igjen kan få en eventuell feber til å dempe seg tilbake til kroppstempratur. Denne enkle pusteteknikken renser åndedretts og sirkulasjonssystemet og er spesielt god om du lider av hodepine.

Hvordan: Sitt komfortabelt med strak rygg. Legg venstre hånd på venstre kne og løft høyre hånd opp mot nesen din. Først lukker du det ene nesebordet og prøver å puste, så det andre for å finne ut hvilket nesebord som er mest åpent.
Når du har funnet det mest åpne samler du pekefinger og langfinger og legger de på “hvile” midt imellom brynene( ditt 3dje øyesenter)
Lukk ditt tette nesebord med den fingeren som er nermest nesebordet, pust inn igjennom ditt åpne nesebord, så lukk det du pustet inn igjennom for så å åpne motsatt og pust ut , pust inn igjennom det siste du pustet ut igjennom så bytt og pust ut igjennom det du startet med. ( er det vanskelig å forstå så se for deg at du kun bytter når du skal puste ut)
Lukk gjerne øynene og gjenta dette opptil 20 ganger, minimum 5 🙂

img_8226-1

Nakkebevegelser :

Her starter jeg somregel med å nikke hodet opp og ned først( opp på innpust og ned på utpust)
Nøytralt igjen på innpust og over til siden på utpust (her kan man leke seg litt frem og til bake, haka litt inn mot brystet og motsatt hånd ned i gulvet..etc Du kjenner somregel selv hvor det trengs en strekk men pass på så man ikke overdriver helt)
så hvis nakken tillater det kan jeg prøve meg litt på å rulle men vær forsiktig på toppen slik at du løfter hodet litt når du kommer i senter så du ikke skader deg. Ellers funker halv sirkler også veldig bra.

img_8270-1

Marjariasana ( cat/cow)

Marjariasana er en fantastisk øvelse for hele kroppen, her får du satt igang ryggsøylen for dagen, musklene mellom ribbena får strekt og komprimert litt, lungene og organene i mageregionen får en flott massasje, vrir man litt på håndleddene får man varmet opp de litt og man kan også løfte og legge ned tærne for å inkludere bena også.

Stå på alle fire med knær under hofter og skuldre over håndledd.
Pust inn og svai ryggen ( husk at hodet er en forlengelse av ryggsøylen så det skal med)
Pust ut og krum ryggen.
Ta den tiden du trenger og følg din egen pust, du bestemmer hvor mange runder du ønsker å ta.
img_8236-1
img_8242-1

 

Eller så har vi den herlige øvelsen Matsyasana ( fish pose)

Matsyasana bidrar til å forlenge brystet og lungene som gir deg større plass og økt pusteevne.
Ofte med feber så blir kroppen ekstremt trøtt og sliten, kroppen kan føles bedre og friskere etter en enkel fish pose.

img_8300-1

Adho Mukha Svanasana med en twist eller to…

img_8314-1

img_8320-1
Det er ikke sikkert du er i form til noen av øvelsene som krever at du reiser deg og det er helt ok, men jeg anbefaler deg å gjøre iallefall pusteøvelsene og nakken slik at du får rørt litt til oppi den rolige kroppen, kanskje kan du slenge på noen leddbevegelser samtidig og strekke deg litt som du gjør når du våkner om morgenen.
Så har jeg blitt veldig glad i disse eteriske oljene å jeg da som jeg smører meg med i tide og utide, som sagt så er det jo ikke sikkert at det funker men lukta gjør meg nå iallefall både rolig og hosten avtar.

I morgen er jeg tilbake på jobb for fullt så om du har lyst å komme innom en tur for ei lita ribbetrøkkøkt eller bare slå av en prat og ta en kopp deilig kaffe så er du hjertelig velkommen.

Ellers ønsker jeg deg en fantastisk fin romjul ❤

Leave a Reply

