Heksedoktorn slår til

Helt siden jeg var ei lita jente så har jeg kjent til eteriske oljer og fått innprentet at dette er hjelper.
Min mamma var litt av en heksedoktor skal jeg fortelle dere.
Hun smurte oljer på brystet for forkjølelse, på skuldre og skulderblader når  jeg hadde vondt i skuldrene, hun smurte meg inni ørene ved ørebetennelse, i tinningen for hodepine og ja.. gud vet hva.

img_8058
Etter mamma døde i fjor sitter jeg her med mange bøker om akkurat dette temaet og jeg har egentlig ikke sett i dem for å være ærlig før inntil et lite halvår siden.
Mange ganger når jeg har praktisert Yoga så har yogalæreren hatt en sånn ro over seg, og gjerne forbundet med en spesiell lukt som jeg ikke har helt greid å sette fingeren på.
Det er jo selvfølgelig luktene jeg minnes fra min barndom.
Mamma fikk ikke mange årene å leve av legene når hun fikk sin diagnose på 60-tallet men til tross for det så levde hun mye lenger enn forventent og med en sånn livsgnist at mange trodde hun ikke var syk i det heletatt.
Så kan man jo spørre seg? var det fordi hun trodde og behandlet seg selv i tillegg til legemidlene eller var det rett og slett flaks. For når det er sagt så skjønte ikke lengene noenting av hvordan hun kunne ha levd så lenge.

I et år nå har jeg lest litt i disse bøkene, kjøpt inn litt oljer og mixet litt kun til mitt eget bruk. Innimellom benytter jeg meg av å bruke det også i yogatimene da jeg synes det passer så godt inn. De tilbakemeldingene jeg har fått er helt overveldende.

I den siste tia har minsten plagdes en del med en ekkel hoste ifb med forkjølelse som han ikke klarer helt å riste av seg, men etter å ha fått en liten blanding på brystet sitt på kvelden før han skal legge seg har han fått roen tilbake og klarer å sove natta igjennom. Om dette er lukta, eller bare placebo fordi mamma har sagt at det er godt for deg, vel det vet ikke jeg lille venn men det bryr vi oss fint lite om sålenge det hjelper 😀

img_8056

 

 

 

Leave a Reply

