Namaste?

bilde-31-12-2014-17-06-38

Namaste sier vi, før og etter Yogaklassen, vi samler hendene våre sammen foran hjertetet og bøyer oss.

Hvorfor det mamma? spurte Storm en dag, hvorfor sier vi Namaste?
Mange av mine voksne studenter lurer også på det, hva betyr Namaste? hvorfor sier hun det? skal jeg si det tilbake til henne etter klassen?  er det religion? og strider det imot det jeg tror på eller ikke tror på?

I dag skal jeg prøve så godt jeg kan å forklare deg hva Namaste betyr, iallefall ut i fra hvordan jeg har tolket det og lest om det.

I mange land så bruker de gesten ved å samle hendene foran hjertet og bøye seg når de møter hverandre eller skal dra. Akkurat som vi bruker hei og hadet sammen med et vink eller en klem.
Men selve ordet som vi så ofte hører i Yogaklassen og kanskje også bruker selv uten å vite helt hvorfor er litt vanskeligere å finne ut hva faktisk betyr.
Det har vært studier på studier og forsket på i en årerekke uten at noen helt klarer å finne den helt riktige kilden.

bilde-31-05-2016-12-26-11
Hvis man googler Namaste og dens betydining kommer det opp ufattelig mange svar.

Noen av dem sier at NAMASTE betyr :”lyset i meg hilser lyset i deg.”
Eller “jeg bøyer meg til deg i respekt”
Eller”jeg bøyer meg deg”( fra indisk språk”)

Uansett den aller fineste og mest spesielle betydningen som jeg liker å tro på er fabelen mellom Einstein og Gandhi. Jeg føler ikke at jeg vil oversette denne til norsk så jeg skriver den på engelsk som det står skrevet i bøkene så får du selv tolke det dit du ønsker 🙂

There’s a fable about Albert Einstein and his fascination with Mohandas Gandhi. According to this story, over and again, Einstein watched newsreels of Gandhi bowing to greet others with his hands pressed together, uttering a single word ~ namaste. Intensely curious, Einstein wrote Gandhi and asked him the meaning of this greeting to which Gandhi replied:
“I honor the place in you where the entire universe resides. I honor the place in you of light, love, truth, peace and wisdom. I honor the place in you where, when you are in that place, and I am in that place, there is only one of us”

4b244b56c773a6dec9d22c56a5c963bb

Så ordet namaste er mer enn en hilsen og en takk for klassen, den rett og slett samler oss mennesker som et, at vi er akkurat like og verdifulle.
Men hvorfor gjør vi sånn med hendene?
I Yoga så jobber vi med mudras, (mudras er forskjellige håndstillinger som styrer reflekser til hjernen)
Dette er en hel vitenskap enten du tror på det eller ikke. Så når jeg plasserer hendene mine sammen slik som dette blir mine krav til motforestillinger hvisket ut eller flatet ut om du vil. Og når jeg bøyer mitt hode senker jeg egoet mitt og aksepterer deg som den du er uten å tenke sånn eller sånn.
Litt enklere sagt: jeg fjærner meg selv fra min boble som dreier seg om meg og respekterer og setter pris på deg og det du har å tilby, og da sammen med namaste blir dette virkelig en fantastisk gest spør du meg.
Så kanskje neste gang din Yoga lærer sier namaste til deg så kanskje du tar i mot gesten med åpne armer og sier det tilbake bilde-17-07-2016-17-43-37-1Lots of love-Namaste-

Leave a Reply

